7 Instagram-tips för företag

Uncategorized Apr 22, 2024

Upplever ni en svårighet i att nå ut i sociala medier? Med rätt verktyg blir det lättare för er att lyckas. Använd våra 7 smarta tips för hur du kan boosta ditt företag och börja växa på Instagram.

  1.     Se över er profil

Första intrycket är viktigt. Är det uppenbart vad man kan förvänta sig av ditt Instagram-konto bara genom att titta på profilen? Det borde vara det! Personerna som går in och tittar ska snabbt kunna få en överblick och en anledning till varför de ska följa dig. Tänk också på att använda en professionell profilbild som synkar med ditt företag och varumärke. Förslagsvis företagets logga, eller om du jobbar med ditt eget varumärke, en bild på dig själv som är professionellt tagen. Det ökar sannolikheten för att fler ska bli nyfikna och uppmärksamma din...

Continue Reading...

Det här får du lära dig i vår sociala medier-utbildning

Uncategorized Apr 22, 2024

Vill du arbeta strategiskt och praktiskt med sociala medier och ansvara för de sociala kanalerna hos ett företag? Eller kanske fördjupa dina kunskaper för att få ditt eget varumärke att växa?

Vi har utbildat över 2000 elever sen utbildningen startade. Och om du vill bli en av de bästa inom sociala medier – ja, då är Social Media Academy en utbildning för dig!
  

Social Media Academy minskar glappet mellan teori och praktik

Efter att ha anställt många personer från olika utbildningsbakgrunder, allt från universitet, högskola till yrkeshögskola, märkte vi att det kunde vara knepigt och att det tog tid för dem att komma in i rollen hos våra kunder. Gapet mellan teori och praktik var helt enkelt lite för stort. Social Media Academy är skapad för att minska avståndet däremellan genom att utbildningen är praktisk och ”hands...

Continue Reading...

Kom igång med Instagram – för egenföretagare

Uncategorized Apr 22, 2024

Är du egenföretagare och redo att börja jobba mer aktivt med Instagram? Det är ingen hemlighet att konkurrensen är hård, men om du lägger krut på att skapa värdefullt innehåll, hitta din tonalitet och vara konsekvent – ja, då behöver det inte vara så svårt ändå. Här får du konkreta tips på vad du kan göra för att ditt företag ska synas och växa mer på Instagram. Sen är det bara att köra igång!
  

Vad är ert syfte?

Fundera först över den mest grundläggande frågan - vad är syftet med att ditt företag ska finnas på Instagram? Och vad vill du uppnå där? Öka försäljning kan vara en anledning och ekonomiska syften är inte fel, men försök gärna hitta fler anledningar. Vill du till exempel nå ut med ett visst budskap? Tänk också...

Continue Reading...

Så funkar Instagrams algoritmer

Uncategorized Apr 22, 2024

 Den bara är där. Den omtalade algoritmen – som du ibland önskar inte fanns. Men sanningen är att den behövs för att du ska sticka ut bland konkurrensen som finns på Instagram. Alla strävar vi mer eller mindre efter samma sak: att synas och nå fram med våra budskap. Är du redo att få algoritmen på din sida? Varsågod, en närmare förklaring på vad algoritmer är, hur de funkar och tips som gör det enklare för dig.

Vad är Instagrams algoritmer?

För att göra det förståeligt – algoritmer är bakomliggande teknik som arbetar för att skapa relevanta flöden åt oss på sociala medier. Plattformens mål är att vi ska spendera så mycket tid som möjligt där (eftersom det också ökar deras annonsintäkter). Men konkurrensen är hård, och det blir svårare att nå ut...

Continue Reading...

Så textar du videos automatiskt – steg för steg

Uncategorized Apr 22, 2024

Content i form av videos är något vi konsumerar otroligt mycket mer idag än bara för ett par år sen – och det blir mer och mer. Ja, populariteten för detta format växer helt klart. Videos fungerar oftast bäst när de är lättkonsumerade och gärna korta för att engagera och fånga målgruppens uppmärksamhet. Och med det sagt: här får du veta varför du bör använda textning och hur du enkelt textar dina videos – i 5 enkla steg.

Inkludera dina tittare och fånga deras uppmärksamhet

Genom att texta videos inkluderar du automatiskt fler personer. Videon blir mer tillgänglig och engagerande för en bredare publik. När du är inkluderande så ökar du möjligheterna att fler personer kommer att uppmärksamma din video i flödet och därför också väljer att titta på den – i bästa fall hela,...

Continue Reading...

7 anledningar till att ditt företag borde finnas på sociala medier

Uncategorized Apr 22, 2024

 Vad är grejen med sociala medie-plattformar? Vad ska du göra där? Vi kan räkna upp flera skäl, men först och främst ger vi dig 7 anledningar till varför ditt företag verkligen bör synas i sociala medier.

  1.     Öka försäljningen

Att som företag vilja öka sin försäljning är ganska givet och fullständigt logiskt. Kom däremot ihåg att de sociala plattformarna är till för att vi ska vara just det -  sociala. Tänk först på att skapa relationer med dina följare. När du har gjort det kan du tänka på försäljning eftersom det alltså är relationen till följarna som kommer generera eventuella köp. Så se till att behandla dem väl!

  1.     Du når din målgrupp

Om din målgrupp finns på sociala medier så borde du också vara där. Att...

Continue Reading...

Vad gör en Social Media Manager?

Uncategorized Apr 22, 2024

 Att kliva in i en roll och ansvara för ett företags sociala medier innebär massor av roligt– och framför allt – varierat arbete. Du jobbar nästan med ALLT! Och det handlar definitivt om mer än att bara posta inlägg då och då. Långt ifrån faktiskt. Men mer konkret, vilka ansvarsområden och arbetsuppgifter har du som Social Media Manager?
  

Projektledning och strategi

Du behöver först och främst ha koll på tre grundläggande saker. Vad syftet är med att företaget ska finnas i sociala medier, vilka som är målgruppen och vilken form av innehåll du ska ta fram med hjälp av contentplanering. Strategiskt vet du också hur du leder och riktar arbetet utifrån de resurser som företaget har. Ja, den röda tråden här är – verkligen - strategi och planering. Eftersom du vet vad som engagerar din...

Continue Reading...

Vad betyder förändringarna i iOS 14 för dig som annonserar via Ads Manager?

sociala medier Mar 15, 2021

Efter att Apple gick ut med att de — i iOS 14 — kommer börja fråga sina användare om de vill bli trackade online så blev alla som någon gång annonserar online oroliga. Det här innebär nämligen att alla som har iPhone måste göra ett medvetet val och faktiskt svara ja på frågan om att bli trackade för att få se annonser utifrån hur de har rört sig på internet.

Vad innebär den här förändringen?

Varför oroar det här så många då? Jo, för att många företag skapar annonser till folk som till exempel har varit med på ett webinar eller som finns med i deras e-postlista. Och du har säkert varit med om att du, efter att ha varit inne på en sajt och letat efter ett visst plagg, sen får se det plagget om och om igen — i annonsform. Detta är för att du har blivit trackad online....

Continue Reading...
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.