Vad är grejen med sociala medie-plattformar? Vad ska du göra där? Vi kan räkna upp flera skäl, men först och främst ger vi dig 7 anledningar till varför ditt företag verkligen bör synas i sociala medier.
Att som företag vilja öka sin försäljning är ganska givet och fullständigt logiskt. Kom däremot ihåg att de sociala plattformarna är till för att vi ska vara just det - sociala. Tänk först på att skapa relationer med dina följare. När du har gjort det kan du tänka på försäljning eftersom det alltså är relationen till följarna som kommer generera eventuella köp. Så se till att behandla dem väl!
Om din målgrupp finns på sociala medier så borde du också vara där. Att befinna sig på deras sociala medie-plattformar ökar dina chanser för att nätverka och lära känna målgruppen. Och det är faktiskt något du borde prioritera och lägga tid på, istället för att bara ha i fokus att skapa och publicera innehåll.
Du kan på ett helt annat sätt ha en daglig kontakt med din målgrupp än via exempelvis hemsida eller mail. Interaktionen på sociala medier sker snabbare och mer direkt. Dessutom gör du det mer inbjudande för målgruppen att följa företaget på nära håll där du samtidigt har möjlighet att involvera dem i det ni gör. Till exempel allt från framtagande av nya produkter till att de får tycka till om färgval.
Att vara ”top of mind” är viktigt – och det vill du vara. Det innebär att ditt företag är det första människor tänker på när de vill investera i en ny produkt eller tjänst i din bransch. Om du jobbar strategiskt i sociala medier och är synlig, hela tiden återkommande, så når du dit snabbare!
Ju större varumärket eller företaget är desto större är utmaningen att vara personlig. Många större företag kämpar med att uppfattas just som personliga och mänskliga. Genom att kommunicera genom sociala medier kan du visa upp en mer personlig sida av varumärket, och kanske viktigaste av allt, människorna bakom. Och människor är alltid intresserade av andra människor.
Vi blir alltmer restriktiva med vilka varumärken vi väljer att jobba med och handla av. De ska ha bra värderingar och absolut att den informationen kan framgång på en hemsida, men det är på sociala medier som ni visar att ni faktiskt lever upp till det ni säger.
Genom att visa upp vad ni är bra på kan ni öka förtroendet hos målgruppen och få dem att förstå att det är er de ska vända sig till inom er bransch. På sikt är det inte alls omöjligt att det leder till fler kunder.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.