7 Instagram-tips för företag

Uncategorized Apr 22, 2024

Upplever ni en svårighet i att nå ut i sociala medier? Med rätt verktyg blir det lättare för er att lyckas. Använd våra 7 smarta tips för hur du kan boosta ditt företag och börja växa på Instagram.

  1.     Se över er profil

Första intrycket är viktigt. Är det uppenbart vad man kan förvänta sig av ditt Instagram-konto bara genom att titta på profilen? Det borde vara det! Personerna som går in och tittar ska snabbt kunna få en överblick och en anledning till varför de ska följa dig. Tänk också på att använda en professionell profilbild som synkar med ditt företag och varumärke. Förslagsvis företagets logga, eller om du jobbar med ditt eget varumärke, en bild på dig själv som är professionellt tagen. Det ökar sannolikheten för att fler ska bli nyfikna och uppmärksamma din profil. På samma sätt är namnet du väljer viktigt – välj ett namn som säger någonting. För det syns ju också överallt. Välj ett namn som antingen är ditt eget, om du bygger ditt personliga varumärke, eller som tydligt berättar vad du eller ditt företag gör.

  1.     Hitta er nisch och följ den röda tråden

Vad är det som utmärker just ert företag? Ni måste hitta er grej! När ni vet det, följ då en röd tråd genom ALLT innehåll ni postar. Att hamna på ett rörigt konto som har spretigt innehåll med bilder på allt möjligt skapar en otydlighet – det är varken inspirerande eller lättförståeligt. Om du till exempel driver en klädbutik så kanske du inte helt plötsligt ska börja lägga upp bilder på bilar eller mat. Och glöm inte heller hur det ser ut layoutmässigt. Använd gärna samma filter, redigeringsstil eller grafik med era egna färger för att skapa någorlunda enhetlighet – då är ni ett steg närmre att bli vän med algoritmerna!

  1.     Prata om det din målgrupp är intresserade av

För att verkligen engagera era följare är det viktigt att prata om det som intresserar dem snarare än att prata om era produkter eller tjänster. Följ 80/20-regeln som innebär att i 80 procent av fallen ska ni bara prata om det som målgruppen gillar – inte om er själva och vad ni tycker är mest intressant. I praktiken betyder det att bara resterande 20 procent får vara säljande innehåll. Om ni fokuserar på vad era följare har för utmaningar och behov, vad de gillar och inspireras av så delar ni med er av riktigt värde.

  1.     Hitta er tonalitet

Tonalitet handlar inte bara om vad ni säger utan mer om hur ni säger det. Fundera över, hur vill ni att ert företag ska uppfattas i sociala medier? Vilken känsla vill ni att era följare ska få? Försök hitta rätt tonalitet som passar den känslan ni vill förmedla! En bra startpunkt är att tänka på hur ni vill låta när ni kommunicerar, oavsett om det är tal eller skrift. Om ni tycker det är svårt att börja där, kan ni istället skriva ner allt ni definitivt inte vill förknippas med. Det ger er en bra utgångspunkt att arbeta från för att ni ska hitta er unika tonalitet.

 

  1.     Nätverka med andra konton – och dina följare

De flesta lägger all fokus på att få likes och kommentarer på sina egna inlägg, men att vara aktiv på andras konton är minst lika viktigt. Många missar just det sistnämnda, vilket är synd eftersom algoritmerna älskar när vi har relationer med andra. Lägg krut på interaktion så kommer räckvidden att öka vilket innebär att fler får se ert innehåll. Interaktion innebär likes, kommentarer, delningar och sparade inlägg. Givetvis åt båda hållen i en tvåvägskommunikation och att det sker på ett genuint sätt. Inte bara skriva ”fin bild” eller kommentera med emojis, utan tänk på att ni startar en konversation med någon. Missa inte heller att svara på kommentarer och meddelanden ni får.  Att ignorera en kommentar på Instagram är lika illa som att inte svara på ett mail eller ett hej från någon du träffar fysiskt. Så ta er tid att svara på allt som kommer in. Så nätverka och skapa genuina relationer - precis som du hade gjort i verkliga livet.

  1.     Hashtags

Om ni använder hashtags blir era inlägg sökbara och därmed lättare att hitta. Vilka hashtags ni bör använda beror på vilken bransch ni är i men också på vad det aktuella inlägget innehåller. Tänk på att alla hashtags du använder behöver vara relevanta, alltså direkt kopplade till inlägget. Börja med att titta på vilka hashtags andra inom samma nisch använder och sök på ord som passar till det ni planerar att posta. Vilka fler ord använder andra som lagt upp inlägg med samma hashtag? Dra nytta av det! Gör sen en lista på relevanta hashtags ni vill använda och växla mellan för framtida inlägg. Det går att använda upp till 30 hashtags i ett inlägg, men en rekommendation är att försöka hålla sig till ungefär max 10 stycken.

  1.     Posta inlägg och stories

Fokusera på nya följare med inlägg ni postar i flödet, och rikta er till trogna följare i era Stories. Det innebär att posta innehåll som verkligen fångar nya följares uppmärksamhet och ger dem en anledning att följa er. I stories har ni det perfekta tillfället att låta era befintliga följare komma närmare er och lära känna varumärket. Ett tips är att undvika att enbart posta inlägg som bara era befintliga följare kanske uppskattar, exempelvis nya produkter - för de känner ju redan till ert varumärke. Försök hitta balans så innehållet både engagerar de befintliga följarna och attraherar nya.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.