Så funkar Instagrams algoritmer

Uncategorized Apr 22, 2024

 Den bara är där. Den omtalade algoritmen – som du ibland önskar inte fanns. Men sanningen är att den behövs för att du ska sticka ut bland konkurrensen som finns på Instagram. Alla strävar vi mer eller mindre efter samma sak: att synas och nå fram med våra budskap. Är du redo att få algoritmen på din sida? Varsågod, en närmare förklaring på vad algoritmer är, hur de funkar och tips som gör det enklare för dig.

Vad är Instagrams algoritmer?

För att göra det förståeligt – algoritmer är bakomliggande teknik som arbetar för att skapa relevanta flöden åt oss på sociala medier. Plattformens mål är att vi ska spendera så mycket tid som möjligt där (eftersom det också ökar deras annonsintäkter). Men konkurrensen är hård, och det blir svårare att nå ut och få fler följare. Och det är förmodligen konkurrensen som är tuffare än att komma överens med algoritmerna. Kom ihåg, algoritmerna är inte ute efter att förstöra för någon. Snarare tvärtom. De vill att du skapar bra innehåll som din målgrupp gillar för att i sin tur möjliggöra bra flöden åt oss.

Intresse – avgör din och andras synlighet i flödet

Intresse är en av de tre viktiga faktorerna som algoritmerna prioriterar på Instagram. Det handlar om att algoritmen ska förstå vad du gillar att se i ditt flöde. Om du exempelvis visar intresse för resande, kommer just den typen av innehåll att visas ditt för dig. Enkelt förklarat - det du gillar, kommenterar, sparar eller delar signalerar till Instagrams algoritmer vad du vill se mer av.

Instagram är ingen säljkanal

Viktigaste av allt – du kan inte bara ha säljfokus på Instagram. Det är ingen reklamkatalog för dina produkter eller tjänster. Instagram är en plattform för inspiration, underhållning och utbildning. Du behöver prata om det som din målgrupp är intresserad av. På så vis kommer ditt innehåll bli högre prioriterat i deras flöden och du ökar chansen att nå ut med ditt budskap. Tänk på att hellre arbeta med autentiskt innehåll än snygga produktbilder. Varför ska du göra det? Jo, för att inte hjärnan ska tolka det som reklam. Annars ökar risken för att bli bortsållad och ingen kommer att se ditt innehåll. Och det vill du ju inte. Så skapa innehåll som engagerar och intresserar din målgrupp. På så sätt kommer du ett steg närmre att bli kompis med algoritmerna.

 

Aktualitet – hur nyligen inlägget är postat

Den andra faktorn som Instagram prioriterar är aktualitet. Vad innebär det? Om jag till exempel postar ett inlägg nu och du postar imorgon, så går en person in och följer både dig och mig - men personen går in och tittar i sitt flöde imorgon efter att du har postat. Sannolikheten är då större att personen får se ditt inlägg före mitt. Anledningen är att ditt inlägg är postat mer nyligen.

Posta regelbundet och tänk kvalitet före kvantitet

Om du är aktiv och postar innehåll regelbundet kan du öka chansen att hamna högre upp i dina följares flöde. Det är däremot betydligt viktigare att du postar värdefullt innehåll som har kvalitet än att du postar bara för postandets skull. Kvalitet slår alltid kvantitet! Så hur ofta bör du posta? Det beror på hur mycket tid du har. Samtidigt är det viktigt att du visar upp dig med jämna mellanrum. för att du åtminstone någon gång kan vara den som har postat mest nyligen i dina följares flöden.

Relationer – interagera med andra konton

Du vet kanske redan att interaktionen på dina inlägg, som kommentarer, likes och delningar, är viktigt för att synas på Instagram. Men istället för att bara få dina följare att interagera med dina inlägg, kan du själv visa algoritmerna att du har en stark relation med dem som följer dig. I praktiken innebär det att du också bör engagera dig på motsvarande sätt i deras innehåll. Det älskar algoritmerna! Varje gång du lämnar en kommentar på någons inlägg, noterar algoritmerna detta som en positiv relation. Om du fortsätter att interagera regelbundet med deras innehåll, ökar sannolikheten att deras inlägg prioriteras högt i ditt eget flöde.


Gör precis som i verkliga livet

Tänk på det som att du minglar på en fest. Ingen gillar att prata med någon som bara pratar om sig själv. Eller hur? På samma sätt är det viktigt att du interagerar med andra på Instagram, inte bara för att synas mer utan också för att din målgrupp ska uppfatta dig som en trevlig och engagerad person. Så signalera till algoritmerna att du skapar värde och engagemang för dina följare genom att interagera med andras konton.

Sådär, nu är det bara att börja inleda en fin relation med algoritmerna – och dina följare!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.