Efter att Apple gick ut med att de — i iOS 14 — kommer börja fråga sina användare om de vill bli trackade online så blev alla som någon gång annonserar online oroliga. Det här innebär nämligen att alla som har iPhone måste göra ett medvetet val och faktiskt svara ja på frågan om att bli trackade för att få se annonser utifrån hur de har rört sig på internet.
Vad innebär den här förändringen?
Varför oroar det här så många då? Jo, för att många företag skapar annonser till folk som till exempel har varit med på ett webinar eller som finns med i deras e-postlista. Och du har säkert varit med om att du, efter att ha varit inne på en sajt och letat efter ett visst plagg, sen får se det plagget om och om igen — i annonsform. Detta är för att du har blivit trackad online. Och det låter kanske som något negativt, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. Det kan ju finnas en poäng med att de annonser du ser online är individuellt anpassade till dig istället för att du får se en mängd irrelevant annonsinnehåll, eller hur?
Hur kommer det här att påverka när vi annonserar via Ads Manager?
Det som kommer hända nu är att våra målgrupper, som är skapade utifrån beteenden som sker på till exempel vår hemsida, helt enkelt blir mindre. Många kommer göra det medvetna valet att inte bli trackade, och då innebär det alltså att de faller ur våra målgrupper. Så här ÄR det, och det är ingenting vi kan göra någonting åt. Både spårning, optimering och mätning kommer att påverkas kraftigt. Och vi som annonserar kommer att kunna använda max åtta konverteringshändelser per domän.
Boka din plats till mitt webinar "5 saker för att lyckas med sociala medier 2022!"
Vad behöver vi göra?
Facebook vill att vi gör en del saker inför den här stora förändringen, och exakt vad det är kan du läsa om i “Resurscenter” som du hittar på din dashboard när du loggar in i Ads Manager.
Vad mer kan vi göra?
Det här är återigen — precis som när Facebook i januari 2018 gjorde stora förändringar i sin algoritm som påverkade företag väldigt negativt — en påminnelse om hur viktigt det är att vi äger våra kanaler och har kontroll över våra målgrupper.
Än så länge har vi ingen aning om hur hårt den här förändringen kommer att slå, så det kan vara bra att även ha andra strategier, som inte enbart bygger på annonsering. Om er business är uppbyggd på så sätt att ni har jobbat mycket med att annonsera via till exempel re-targeting så kan det vara bra att hitta alternativa sätt att jobba på — för att det även ska fungera långsiktigt. Jag säger inte att ni ska sluta annonsera men det är bra att ha alternativ som ni själva har kontroll över — för att inte vara så sårbara. Jag ska ge några exempel:
Förändringarna som sker i och med det som Apple har valt att göra i iOS 14 är stora, och det är som sagt en påminnelse om att vi blir väldigt sårbara när vi förlitar oss helt och hållet på externa partners. Vi behöver ha en del av kontrollen själva. Tänk på det!
Följ mig gärna på Instagram om du vill prata vidare om det här.
Hej så länge! 👋
@alexandrabylund
Ladda gärna ner den kostnadsfria guiden med tips kring Ads Manager här!
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.