Att kliva in i en roll och ansvara för ett företags sociala medier innebär massor av roligt– och framför allt – varierat arbete. Du jobbar nästan med ALLT! Och det handlar definitivt om mer än att bara posta inlägg då och då. Långt ifrån faktiskt. Men mer konkret, vilka ansvarsområden och arbetsuppgifter har du som Social Media Manager?
Projektledning och strategi
Du behöver först och främst ha koll på tre grundläggande saker. Vad syftet är med att företaget ska finnas i sociala medier, vilka som är målgruppen och vilken form av innehåll du ska ta fram med hjälp av contentplanering. Strategiskt vet du också hur du leder och riktar arbetet utifrån de resurser som företaget har. Ja, den röda tråden här är – verkligen - strategi och planering. Eftersom du vet vad som engagerar din målgrupp och varför så har du koll på HUR du kommunicerar för att nå fram till den.
Skapar innehåll
Enkelt sagt är du en allt-i-allo-kreatör utan att du måste vara superexpert på allt. Med andra ord – som Social Media Manager jobbar du brett. Däremot behöver du ändå exempelvis kunna ta bilder och genomföra enklare redigering. Sen har vi texterna – kunna skriva kortare captions till bilder varvat med längre texter beroende på sammanhang. Dessutom ska du kunna jobba med rörligt material, som TikTok och Instagram Reels eller Stories. Klippning och redigering av rörligt material ingår också.
Postar inlägg
Ju fler sociala kanaler du har koll på desto bättre. Och ja, du kommer troligtvis behöva ha koll på flera eftersom företag ofta har fler än en kanal. Instagram, TikTok, LinkedIn och så vidare. Du anpassar innehållet efter kanal, alltså beroende på om det är bild och text eller video - och efter vilken plattform publiceringen sker på. Glöm inte att tonaliteten (hur ni framför era budskap) även den ska anpassas efter vilken social medie-plattform du använder. Och du bör veta hur du skriver captions som engagerar. En caption är den där texten du skriver när du postar ett inlägg på sociala medier.
Ansvarar för Community Management
Du hanterar också allt det där som händer efter att du postat ett inlägg. Som att hänga kvar, vara aktiv och svara på kommentarer, direktmeddelanden och annat som kommer in från era följare. Och ett tips är att svara så fort som möjligt, precis efter du har postat och fram till ungefär minst en halvtimme efteråt. Ju mer närvarande ni är och ju mer genuint ni kommunicerar med följarna — desto lättare blir det för er att bygga bra och långsiktiga relationer. För det är just relationsbyggande du bör fokusera på i sociala medier. Och ännu bättre är att algoritmerna älskar det! (lägg in länk direkt till inlägg om algoritmerna)
Interagerar med andra konton
Du vet hur man interagerar med andra konton och varför du bör gör det - på ett genuint sätt. Exempelvis att kommunicera med hjälp av gilla-markeringar, kommentarer och direktmeddelanden med relevanta och intressanta konton för det företag du jobbar på. Principen är likadan som när du visar intresse för en person du pratar med i verkliga livet. Du startar en konversation där ni har en dialog. Och inte (bara) med emojis, utan med en genuin text som tillför något i er konversation.
Analyserar och utvärderar
Oavsett om du jobbar med ditt eget varumärke eller åt ett företag – analyser, uppföljningar och utvärderingar är viktigt. Det är kanske inte är den största anledningen till att du vill jobba med sociala medier, men det går INTE att undvika. Faktum är att det blir svårare att växa i sociala kanaler om du inte jobbar med någon form av analys. När du har koll på olika mätmöjligheter blir det lättare att förstå hur planeringen framöver kan se ut. Kanske behöver ni göra någon ändring i er sociala medier-strategier för att nå bättre resultat? Och mätningen måste inte alltid vara avancerad. Viktigaste är jämförelsen av tidigare perioder för att du ska få en hint om vad nästa steg framåt borde bli.
Om du tycker jobbet som Social Media Manager låter spännande så har du möjlighet att bli diplomerad Social Media Manager via Social Media Academy. Du kan läsa mer om utbildningen här!
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.