PROGRAM

Introduktion: VĂ€lkommen!

Tid: 14 augusti kl. 10.00-12.00


Modul 1: Inventering & mÄlgrupper 

Lektion 1: Inventering av ditt Instagram-konto & mÄlgrupper

Tid: 15 augusti kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Inventering av ditt Instagram-konto & mĂ„lgrupper
  • MĂ„l: LĂ€ra kĂ€nna klassen och kunna utforma en tydlig och attraktiv Instagram-profil & fĂ„ en klar förstĂ„else för din mĂ„lgrupp och skapa personas som ligger till grund för att definiera rĂ€tt innehĂ„ll, tonalitet och strategi för ditt Instagram-konto.
  • Uppgift: FörĂ€ndra och förbĂ€ttra Instagramkontot utifrĂ„n instruktionerna och feedbacken & skapa dina personas utifrĂ„n instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 22/8.

 

Mentor-session

Tid: 22 augusti kl. 10.00-12:00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 1
  • StĂ€lla frĂ„gor kring Modul 1

Modul 2: VarumÀrke, engagemang & tonalitet

Lektion: Workshop om varumÀrke, engagemang & tonalitet

Tid: 5 september kl. 10.00-12.00

  • Ämne: VarumĂ€rke, engagemang och tonalitet
  • MĂ„l: Kunna utveckla och ta fram ett företags tonalitet och uttryck pĂ„ Instagram. Ha kunskap om olika metoder för att skapa engagemang.
  • Uppgift: Ta fram riktlinjer för vilka ni Ă€r som varumĂ€rke och hur tonaliteten ska vara pĂ„ Instagram. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 11/9.


Mentor-session

Tid: 11 september kl. 10.00-12:00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 2
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 2

Modul 3: Storytelling & captions 

Lektion: Workshop om storytelling & captions 

Tid: 18 september kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Storytelling & captions 
  • MĂ„l: Ha utvecklat en förstĂ„else för hur storytelling kan anvĂ€ndas för att engagera publiken pĂ„ Instagram. Kunna skapa captions som fĂ„ngar intresse och uppmuntrar till dialog och engagemang.
  • Uppgift: Ta fram en plan för hur varumĂ€rket ska jobba med storytelling samt analysera och skapa captions enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 25/9.

Mentor-session

Tid: 25 september kl. 10.00-12.00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 3
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 3


Modul 4: Layout & grafisk design

Lektion: Workshop om layout & grafisk design

Tid: 2 oktober kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Layout & grafisk design inklusive genomgĂ„ng av Canva
  • MĂ„l: Kunna skapa grafiskt material som fĂ„ngar uppmĂ€rksamhet och engagerar, behĂ€rska de grundlĂ€ggande funktionerna i Canva, samt förstĂ„ de viktigaste principerna för grafisk design.
  • Uppgift: Ingen uppgift

 

Modul 5: Bild, video & redigering

Workshop i Malmö dag 1: Videoproduktion (med Kalle Rosensköld)

Tid: 7-8 oktober eller 8-9 oktober

  • Ämne: Videoinspelning & videoredigering i mobilen
  • MĂ„l: Kunna skapa proffsigt videomaterial som fĂ„r tittarna att agera
  • Uppgift: Ingen uppgift


Workshop i Malmö dag 2: Bildproduktion

  • Ämne: bildproduktion & bildredigering
  • MĂ„l: Kunna ta och redigera proffsiga bilder med mobilen som passar in i flödet samt att ha grundlĂ€ggande kunskap om hur ditt sinne pĂ„verkar din kreativitet och ditt företagande.
  • Uppgift: Ingen uppgift

 

Modul 6: SĂ€lja snyggt

Lektion: Workshop om att sÀlja snyggt

Tid: 16 oktober kl. 10-12

  • Ämne: SĂ€ljtekniker genom copywriting, contentproduktion och storytelling
  • MĂ„l: Veta hur texter och innehĂ„ll ska utformas för att öka försĂ€ljningen via Instagram
  • Uppgift: Skapa en sĂ€ljplan och ett sĂ€ljinlĂ€gg samt ta fram rubrik och innehĂ„llsidĂ© till en freebie. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 23/10..


Mentor-session

Tid: 23 oktober kl. 10.00-12:00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 6
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 6

 

Modul 7: Content & innehÄllsstrategi

Lektion: Content

Tid: 30 oktober kl. 10-12

  • Ämne: Workshop om contenttyper och contentstrategi
  • MĂ„l: Ha förstĂ„else för vad olika typer av innehĂ„ll fĂ„r för effekt samt ha en fĂ€rdig contentplan som gĂ„r i linje med företagets affĂ€rsmĂ„l.
  • Uppgift: Ta fram contentpillars och innehĂ„llsteman. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/11.

 

Mentor-session

Tid: 6 november kl. 10.00-12:00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 7
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 7


Modul 8: Arbetsflöde & smarta verktyg

Lektion 1: Workshop om digitala hjÀlpmedel

Tid: 13 november kl. 10-12 + 13-15

  • Ämne: GenomgĂ„ng av olika digitala tjĂ€nster och hjĂ€lpmedel
    • Manychat - för att skapa automationer pĂ„ Instagram
    • Chat GPT - för att programmera din artificiella content-assistent 
    • Adobe Firefly - för att generera AI-bilder
    • Linktree - för att presentera lĂ€nkar
    • Descript - för automatisk transkibering
    • Later - för schemalĂ€ggning
  • MĂ„l: Kunna planera sin tid pĂ„ ett effektivt sĂ€tt för att maximera utfallet och minimera arbetstiden samt att kunna anvĂ€nda dig av tidsbesparande digitala verktyg.
  • Uppgift: Ingen uppgift

Lektion 2: Workshop om contentplanering + mentor-session

Tid: 20 november kl. 10-12 

  • Ämne: Contentplanering + frĂ„gor frĂ„n modul 8
  • MĂ„l: Kunna optimera ditt contentskapande för att minimera arbetstiden
  • Uppgift: Ingen uppgift

Modul 9: Annonsering

Lektion: Annonsering

Tid: 27 november kl. 10.00-12.00 

  • Ämne: Annonsering i Ads Manager
  • MĂ„l: Ha grundlĂ€ggande kunskap om hur man lĂ€gger upp annonser i Ads Manager samt kring annonsens grafiska delar.
  • Uppgift:  Ta fram en annonseringsstrategi samt skapa en annons i tre olika format; stĂ„ende, liggande och kvadratisk. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 4/12.

Mentor-session

Tid: 4 december kl. 10.00-12.00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 9
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 9

Modul 10: Strategi

Lektion: Instagram-strategi

Tid: 11 december kl. 10.00-12.00 

  • Ämne: Skapa en Instagram-strategi för ditt företag
  • MĂ„l: Kunna skapa en relevant Instagramstrategi för företag
  • Uppgift: Skapa en strategi samt en contentplan för nĂ€rmaste kvartalet. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 18/12.


Mentor-session 

Tid: 18 december kl. 10.00-12.00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 10

  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 10

Avslutningsceremoni (datum och tid kommer)

JAG VILL ANSÖKA!

Har du nĂ„gra frĂ„gor innan du bestĂ€mmer dig? Maila [email protected]

Om du vill lÀsa mer om mentorskapet kan du göra det hÀr!