
PROGRAM
Introduktion: VĂ€lkommen!
Tid:Â 14 augusti kl. 10.00-12.00
Modul 1: Inventering & mĂ„lgrupperÂ
Lektion 1: Inventering av ditt Instagram-konto & mÄlgrupper
Tid: 15 augusti kl. 10.00-12.00
- Ămne: Inventering av ditt Instagram-konto & mĂ„lgrupper
- MÄl: LÀra kÀnna klassen och kunna utforma en tydlig och attraktiv Instagram-profil & fÄ en klar förstÄelse för din mÄlgrupp och skapa personas som ligger till grund för att definiera rÀtt innehÄll, tonalitet och strategi för ditt Instagram-konto.
- Uppgift: FörÀndra och förbÀttra Instagramkontot utifrÄn instruktionerna och feedbacken & skapa dina personas utifrÄn instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 22/8.
Â
Mentor-session
Tid: 22 augusti kl. 10.00-12:00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 1
- StÀlla frÄgor kring Modul 1
Modul 2: VarumÀrke, engagemang & tonalitet
Lektion: Workshop om varumÀrke, engagemang & tonalitet
Tid: 5 september kl. 10.00-12.00
- Ămne: VarumĂ€rke, engagemang och tonalitet
- MÄl: Kunna utveckla och ta fram ett företags tonalitet och uttryck pÄ Instagram. Ha kunskap om olika metoder för att skapa engagemang.
- Uppgift: Ta fram riktlinjer för vilka ni Àr som varumÀrke och hur tonaliteten ska vara pÄ Instagram. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 11/9.
Mentor-session
Tid: 11 september kl. 10.00-12:00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 2
- StÀlla frÄgor Modul 2
Modul 3: Storytelling & captionsÂ
Lektion: Workshop om storytelling & captionsÂ
Tid: 18Â september kl. 10.00-12.00
- Ămne: Storytelling & captionsÂ
- MÄl: Ha utvecklat en förstÄelse för hur storytelling kan anvÀndas för att engagera publiken pÄ Instagram. Kunna skapa captions som fÄngar intresse och uppmuntrar till dialog och engagemang.
- Uppgift: Ta fram en plan för hur varumÀrket ska jobba med storytelling samt analysera och skapa captions enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 25/9.
Mentor-session
Tid: 25Â september kl. 10.00-12.00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 3
- StÀlla frÄgor Modul 3
Modul 4: Layout & grafisk design
Lektion: Workshop om layout & grafisk design
Tid: 2 oktober kl. 10.00-12.00
- Ămne: Layout & grafisk design inklusive genomgĂ„ng av Canva
- MÄl: Kunna skapa grafiskt material som fÄngar uppmÀrksamhet och engagerar, behÀrska de grundlÀggande funktionerna i Canva, samt förstÄ de viktigaste principerna för grafisk design.
- Uppgift:Â Ingen uppgift
Â
Modul 5: Bild, video &Â redigering
Workshop i Malmö dag 1: Videoproduktion (med Kalle Rosensköld)
Tid: 7-8 oktober eller 8-9 oktober
- Ămne: Videoinspelning & videoredigering i mobilen
- MÄl: Kunna skapa proffsigt videomaterial som fÄr tittarna att agera
- Uppgift:Â Ingen uppgift
Workshop i Malmö dag 2: Bildproduktion
- Ămne: bildproduktion & bildredigering
- MÄl: Kunna ta och redigera proffsiga bilder med mobilen som passar in i flödet samt att ha grundlÀggande kunskap om hur ditt sinne pÄverkar din kreativitet och ditt företagande.
- Uppgift: Ingen uppgift
Â
Modul 6: SĂ€lja snyggt
Lektion: Workshop om att sÀlja snyggt
Tid: 16 oktober kl. 10-12
- Ămne: SĂ€ljtekniker genom copywriting, contentproduktion och storytelling
- MÄl: Veta hur texter och innehÄll ska utformas för att öka försÀljningen via Instagram
- Uppgift: Skapa en sÀljplan och ett sÀljinlÀgg samt ta fram rubrik och innehÄllsidé till en freebie. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 23/10..
Mentor-session
Tid: 23Â oktober kl. 10.00-12:00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 6
- StÀlla frÄgor Modul 6
Â
Modul 7: Content & innehÄllsstrategi
Lektion: Content
Tid: 30 oktober kl. 10-12
- Ămne: Workshop om contenttyper och contentstrategi
- MÄl: Ha förstÄelse för vad olika typer av innehÄll fÄr för effekt samt ha en fÀrdig contentplan som gÄr i linje med företagets affÀrsmÄl.
- Uppgift: Ta fram contentpillars och innehÄllsteman. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/11.
Â
Mentor-session
Tid: 6 november kl. 10.00-12:00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 7
- StÀlla frÄgor Modul 7
Modul 8: Arbetsflöde & smarta verktyg
Lektion 1: Workshop om digitala hjÀlpmedel
Tid: 13 november kl. 10-12 + 13-15
- Ămne: GenomgĂ„ng av olika digitala tjĂ€nster och hjĂ€lpmedel
- Manychat - för att skapa automationer pÄ Instagram
- Chat GPT - för att programmera din artificiella content-assistentÂ
- Adobe Firefly - för att generera AI-bilder
- Linktree - för att presentera lÀnkar
- Descript - för automatisk transkibering
- Later - för schemalÀggning
- MÄl: Kunna planera sin tid pÄ ett effektivt sÀtt för att maximera utfallet och minimera arbetstiden samt att kunna anvÀnda dig av tidsbesparande digitala verktyg.
- Uppgift: Ingen uppgift
Lektion 2: Workshop om contentplanering + mentor-session
Tid: 20Â november kl. 10-12Â
- Ămne: Contentplanering + frĂ„gor frĂ„n modul 8
- MÄl: Kunna optimera ditt contentskapande för att minimera arbetstiden
- Uppgift: Ingen uppgift
Modul 9: Annonsering
Lektion: Annonsering
Tid: 27Â november kl. 10.00-12.00Â
- Ămne: Annonsering i Ads Manager
- MÄl: Ha grundlÀggande kunskap om hur man lÀgger upp annonser i Ads Manager samt kring annonsens grafiska delar.
- Uppgift: Ta fram en annonseringsstrategi samt skapa en annons i tre olika format; stÄende, liggande och kvadratisk. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 4/12.
Mentor-session
Tid: 4 december kl. 10.00-12.00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 9
- StÀlla frÄgor Modul 9
Modul 10: Strategi
Lektion: Instagram-strategi
Tid: 11Â december kl. 10.00-12.00Â
- Ămne: Skapa en Instagram-strategi för ditt företag
- MÄl: Kunna skapa en relevant Instagramstrategi för företag
- Uppgift: Skapa en strategi samt en contentplan för nÀrmaste kvartalet. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 18/12.
Mentor-sessionÂ
Tid: 18Â december kl. 10.00-12.00
-
FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 10
- StÀlla frÄgor Modul 10