
PROGRAM
Modul 1: Inventering & mĂ„lgrupperÂ
Lektion 1: Inventering av ditt Instagram-konto
Tid: 28 januari kl. 10.00-12.00
- Ămne: Introduktion och inventering av ditt Instagram-konto
- MÄl: LÀra kÀnna klassen och kunna utforma en tydlig och attraktiv Instagram-profil
- Uppgift: FörÀndra och förbÀttra Instagramkontot utifrÄn instruktionerna och feedbacken. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/2.
Lektion 2: Workshop om mÄlgrupper
Tid: 30 januari kl. 9:45-11:15
- Ămne: MĂ„lgrupper
- MÄl: FÄ en klar förstÄelse för din mÄlgrupp och skapa personas som ligger till grund för att definiera rÀtt innehÄll, tonalitet och strategi för ditt Instagram-konto.
- Uppgift: Skapa dina personas utifrÄn instruktionerna. Frivillig presentation av din uppgift för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/2.
Mentor-session
Tid: 6 februari kl. 10.00-11.30
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 1: lektion 1 och 2
- StÀlla frÄgor kring Modul 1: lektion 1 och 2
Modul 2: VarumÀrke, engagemang & tonalitet
Lektion: Workshop om varumÀrke, engagemang & tonalitet
Tid: 13 februari kl. 10.00-12.00
- Ămne: VarumĂ€rke, engagemang och tonalitet
- MÄl: Kunna utveckla och ta fram ett företags tonalitet och uttryck pÄ Instagram. Ha kunskap om olika metoder för att skapa engagemang.
- Uppgift: Ta fram riktlinjer för vilka ni Àr som varumÀrke och hur tonaliteten ska vara pÄ Instagram. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 20/2.
Mentor-session
Tid: 20 februari kl. 10.00-11.30
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 2
- StÀlla frÄgor Modul 2
Modul 3: Storytelling & captionsÂ
Lektion: Workshop om storytelling & captionsÂ
Tid: 27 februari kl. 10.00-12.00
- Ămne: Storytelling & captionsÂ
- MÄl: Ha utvecklat en förstÄelse för hur storytelling kan anvÀndas för att engagera publiken pÄ Instagram. Kunna skapa captions som fÄngar intresse och uppmuntrar till dialog och engagemang.
- Uppgift: Ta fram en plan för hur varumÀrket ska jobba med storytelling samt analysera och skapa captions enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/3.
Mentor-session
Tid: 6 mars kl. 10.00-12.00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 3
- StÀlla frÄgor Modul 3
Modul 4: Layout & grafisk design
Lektion: Workshop om layout & grafisk design
Tid: 13 mars kl. 10.00-12.00
- Ămne: Layout & grafisk design inklusive genomgĂ„ng av Canva
- MÄl: Kunna skapa grafiskt material som fÄngar uppmÀrksamhet och engagerar, behÀrska de grundlÀggande funktionerna i Canva, samt förstÄ de viktigaste principerna för grafisk design.
- Uppgift: Skapa grafiskt material enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 20/3.
Mentor-session
Tid: 20 mars kl. 10.00-11.30
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 4
- StÀlla frÄgor Modul 4
Modul 5: Bild, video &Â redigering
Workshop: Videoproduktion (med Kalle Rosensköld)
Tid: 25 mars kl. 9.00-17.30 (pÄ plats i Malmö)
- Ămne: Videoinspelning & videoredigering i mobilen
- MÄl: Kunna skapa proffsigt videomaterial som fÄr tittarna att agera
- Uppgift: Skapa tvÄ reels med CTA nya följare och CTA engagera befintliga följare. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 3/4.
Workshop: Bildproduktion
Tid: 26 mars kl. 9.00-16.00 (pÄ plats i Malmö)
- Ămne: bildproduktion & bildredigering
- MÄl: Kunna ta och redigera proffsiga bilder med mobilen som passar in i flödet samt att ha grundlÀggande kunskap om hur ditt sinne pÄverkar din kreativitet och ditt företagande.
- Uppgift: Ingen uppgift
Â
Mentor-session
Tid: 3 april kl. 10.00-11.30
- Uppsamling med respons frÄn olika lektioner samt frÄgor/ mentorskap
Â
Modul 6: SĂ€lja snyggt
Lektion: Workshop om att sÀlja snyggt
Tid: 10 april kl. 10-12
- Ămne: SĂ€ljtekniker genom copywriting, contentproduktion och storytelling
- MÄl: Veta hur texter och innehÄll ska utformas för att öka försÀljningen via Instagram
- Uppgift: Skapa en sÀljplan och ett sÀljinlÀgg samt ta fram rubrik och innehÄllsidé till en freebie. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 16/4.
Mentor-session
Tid: 16 april kl. 10.00-11.30
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 6
- StÀlla frÄgor Modul 6
Â
Modul 7: Content & innehÄllsstrategi
Lektion: Content
Tid: 24 april kl. 10-12
- Ămne: Workshop om contenttyper och contentstrategi
- MÄl: Ha förstÄelse för vad olika typer av innehÄll fÄr för effekt samt ha en fÀrdig contentplan som gÄr i linje med företagets affÀrsmÄl.
- Uppgift: Ta fram contentpillars och innehÄllsteman. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 30/4.
Â
Mentor-session
Tid: 30 april kl. 10.00-11.30
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 7
- StÀlla frÄgor Modul 7
Modul 8: Arbetsflöde & smarta verktyg
Lektion 1: Workshop om digitala hjÀlpmedel
Tid: 8 maj kl. 10-12 + 13-15
- Ămne: GenomgĂ„ng av olika digitala tjĂ€nster och hjĂ€lpmedel
- Manychat - för att skapa automationer pÄ Instagram
- Chat GPT - för att programmera din artificiella content-assistentÂ
- Adobe Firefly - för att generera AI-bilder
- Linktree - för att presentera lÀnkar
- Descript - för automatisk transkibering
- Later - för schemalÀggning
- MÄl: Kunna planera sin tid pÄ ett effektivt sÀtt för att maximera utfallet och minimera arbetstiden samt att kunna anvÀnda dig av tidsbesparande digitala verktyg.
- Uppgift: Ingen uppgift
Lektion 2: Workshop om contentplanering + mentor-session
Tid: 15 maj kl. 10-12Â
- Ămne: Contentplanering + frĂ„gor frĂ„n modul 8
- MÄl: Kunna optimera ditt contentskapande för att minimera arbetstiden
- Uppgift: Ingen uppgift
Modul 9: Annonsering
Lektion: Annonsering
Tid: 19Â maj kl. 13.00-15.00
- Ămne: Annonsering i Ads Manager
- MÄl: Ha grundlÀggande kunskap om hur man lÀgger upp annonser i Ads Manager samt kring annonsens grafiska delar.
- Uppgift: Ta fram en annonseringsstrategi samt skapa en annons i tre olika format; stÄende, liggande och kvadratisk. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 26/5.
Mentor-session
Tid: 28 maj kl. 10.00-12.00
- FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 9
- StÀlla frÄgor Modul 9
Modul 10: Strategi
Lektion: Instagram-strategi
Tid: 5 juni kl. 10-12Â
- Ămne: Skapa en Instagram-strategi för ditt företag
- MÄl: Kunna skapa en relevant Instagramstrategi för företag
- Uppgift: Skapa en strategi samt en contentplan för nÀrmaste kvartalet. Frivillig presentation av uppgiften för att fÄ individuell feedback sker under Mentor-session den 12/6.
Mentor-sessionÂ
Tid: 12 juni kl. 10.00-11.30Â
-
FÄ respons pÄ uppgiften frÄn Modul 10
- StÀlla frÄgor Modul 10