PROGRAM

Modul 1: Inventering & mÄlgrupper 

Lektion 1: Inventering av ditt Instagram-konto

Tid: 28 januari kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Introduktion och inventering av ditt Instagram-konto
  • MĂ„l: LĂ€ra kĂ€nna klassen och kunna utforma en tydlig och attraktiv Instagram-profil
  • Uppgift: FörĂ€ndra och förbĂ€ttra Instagramkontot utifrĂ„n instruktionerna och feedbacken. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/2.

Lektion 2: Workshop om mÄlgrupper

Tid: 30 januari kl.  9:45-11:15

  • Ämne: MĂ„lgrupper
  • MĂ„l: FĂ„ en klar förstĂ„else för din mĂ„lgrupp och skapa personas som ligger till grund för att definiera rĂ€tt innehĂ„ll, tonalitet och strategi för ditt Instagram-konto.
  • Uppgift: Skapa dina personas utifrĂ„n instruktionerna. Frivillig presentation av din uppgift för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/2.

Mentor-session

Tid: 6 februari kl. 10.00-11.30

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 1: lektion 1 och 2
  • StĂ€lla frĂ„gor kring Modul 1: lektion 1 och 2

Modul 2: VarumÀrke, engagemang & tonalitet

Lektion: Workshop om varumÀrke, engagemang & tonalitet

Tid: 13 februari kl. 10.00-12.00

  • Ämne: VarumĂ€rke, engagemang och tonalitet
  • MĂ„l: Kunna utveckla och ta fram ett företags tonalitet och uttryck pĂ„ Instagram. Ha kunskap om olika metoder för att skapa engagemang.
  • Uppgift: Ta fram riktlinjer för vilka ni Ă€r som varumĂ€rke och hur tonaliteten ska vara pĂ„ Instagram. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 20/2.


Mentor-session

Tid: 20 februari kl. 10.00-11.30

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 2
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 2

Modul 3: Storytelling & captions 

Lektion: Workshop om storytelling & captions 

Tid: 27 februari kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Storytelling & captions 
  • MĂ„l: Ha utvecklat en förstĂ„else för hur storytelling kan anvĂ€ndas för att engagera publiken pĂ„ Instagram. Kunna skapa captions som fĂ„ngar intresse och uppmuntrar till dialog och engagemang.
  • Uppgift: Ta fram en plan för hur varumĂ€rket ska jobba med storytelling samt analysera och skapa captions enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 6/3.

Mentor-session

Tid: 6 mars kl. 10.00-12.00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 3
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 3


Modul 4: Layout & grafisk design

Lektion: Workshop om layout & grafisk design

Tid: 13 mars kl. 10.00-12.00

  • Ämne: Layout & grafisk design inklusive genomgĂ„ng av Canva
  • MĂ„l: Kunna skapa grafiskt material som fĂ„ngar uppmĂ€rksamhet och engagerar, behĂ€rska de grundlĂ€ggande funktionerna i Canva, samt förstĂ„ de viktigaste principerna för grafisk design.
  • Uppgift: Skapa grafiskt material enligt instruktionerna. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 20/3.

Mentor-session

Tid: 20 mars kl. 10.00-11.30

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 4
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 4

Modul 5: Bild, video & redigering

Workshop: Videoproduktion (med Kalle Rosensköld)

Tid: 25 mars kl. 9.00-17.30 (pÄ plats i Malmö)

  • Ämne: Videoinspelning & videoredigering i mobilen
  • MĂ„l: Kunna skapa proffsigt videomaterial som fĂ„r tittarna att agera
  • Uppgift: Skapa tvĂ„ reels med CTA nya följare och CTA engagera befintliga följare. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 3/4.


Workshop: Bildproduktion

Tid: 26 mars kl. 9.00-16.00 (pÄ plats i Malmö)

  • Ämne: bildproduktion & bildredigering
  • MĂ„l: Kunna ta och redigera proffsiga bilder med mobilen som passar in i flödet samt att ha grundlĂ€ggande kunskap om hur ditt sinne pĂ„verkar din kreativitet och ditt företagande.
  • Uppgift: Ingen uppgift

 

Mentor-session

Tid: 3 april kl. 10.00-11.30

  • Uppsamling med respons frĂ„n olika lektioner samt frĂ„gor/ mentorskap

 

Modul 6: SĂ€lja snyggt

Lektion: Workshop om att sÀlja snyggt

Tid: 10 april kl. 10-12

  • Ämne: SĂ€ljtekniker genom copywriting, contentproduktion och storytelling
  • MĂ„l: Veta hur texter och innehĂ„ll ska utformas för att öka försĂ€ljningen via Instagram
  • Uppgift: Skapa en sĂ€ljplan och ett sĂ€ljinlĂ€gg samt ta fram rubrik och innehĂ„llsidĂ© till en freebie. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 16/4.


Mentor-session

Tid: 16 april kl. 10.00-11.30

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 6
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 6

 

Modul 7: Content & innehÄllsstrategi

Lektion: Content

Tid: 24 april kl. 10-12

  • Ämne: Workshop om contenttyper och contentstrategi
  • MĂ„l: Ha förstĂ„else för vad olika typer av innehĂ„ll fĂ„r för effekt samt ha en fĂ€rdig contentplan som gĂ„r i linje med företagets affĂ€rsmĂ„l.
  • Uppgift: Ta fram contentpillars och innehĂ„llsteman. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 30/4.

 

Mentor-session

Tid: 30 april kl. 10.00-11.30

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 7
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 7


Modul 8: Arbetsflöde & smarta verktyg

Lektion 1: Workshop om digitala hjÀlpmedel

Tid: 8 maj kl. 10-12 + 13-15

  • Ämne: GenomgĂ„ng av olika digitala tjĂ€nster och hjĂ€lpmedel
    • Manychat - för att skapa automationer pĂ„ Instagram
    • Chat GPT - för att programmera din artificiella content-assistent 
    • Adobe Firefly - för att generera AI-bilder
    • Linktree - för att presentera lĂ€nkar
    • Descript - för automatisk transkibering
    • Later - för schemalĂ€ggning
  • MĂ„l: Kunna planera sin tid pĂ„ ett effektivt sĂ€tt för att maximera utfallet och minimera arbetstiden samt att kunna anvĂ€nda dig av tidsbesparande digitala verktyg.
  • Uppgift: Ingen uppgift

Lektion 2: Workshop om contentplanering + mentor-session

Tid: 15 maj kl. 10-12 

  • Ämne: Contentplanering + frĂ„gor frĂ„n modul 8
  • MĂ„l: Kunna optimera ditt contentskapande för att minimera arbetstiden
  • Uppgift: Ingen uppgift

Modul 9: Annonsering

Lektion: Annonsering

Tid: 19 maj kl. 13.00-15.00

  • Ämne: Annonsering i Ads Manager
  • MĂ„l: Ha grundlĂ€ggande kunskap om hur man lĂ€gger upp annonser i Ads Manager samt kring annonsens grafiska delar.
  • Uppgift:  Ta fram en annonseringsstrategi samt skapa en annons i tre olika format; stĂ„ende, liggande och kvadratisk. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 26/5.

Mentor-session

Tid: 28 maj kl. 10.00-12.00

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 9
  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 9

Modul 10: Strategi

Lektion: Instagram-strategi

Tid: 5 juni kl. 10-12 

  • Ämne: Skapa en Instagram-strategi för ditt företag
  • MĂ„l: Kunna skapa en relevant Instagramstrategi för företag
  • Uppgift: Skapa en strategi samt en contentplan för nĂ€rmaste kvartalet. Frivillig presentation av uppgiften för att fĂ„ individuell feedback sker under Mentor-session den 12/6.


Mentor-session 

Tid: 12 juni kl. 10.00-11.30 

  • FĂ„ respons pĂ„ uppgiften frĂ„n Modul 10

  • StĂ€lla frĂ„gor Modul 10

Avslutningsceremoni (datum och tid kommer)

JAG VILL ANSÖKA!

Har du nĂ„gra frĂ„gor innan du bestĂ€mmer dig? Maila [email protected]

Om du vill lÀsa mer om mentorskapet kan du göra det hÀr!