Det här är en distansutbildning för dig som vill starta din egen business som frilansande sociala medier-konsult. Utbildningen består av två delar: Social Media Academy + Social Media Frilans Academy
Pris: 14 990 kr + moms
... vill starta din egen business och därigenom hjälpa kunder med deras sociala medier
... vill fördjupa dina egna kunskaper inom sociala medier i syfte att arbeta som konsult
...för dig som är i startgroparna och inte har kommit igång ännu
... för dig som redan har din egen business men som kanske saknar viss kompetens eller struktur och vill nischa dig mer
...och givetvis för dig som behöver lite inspiration, push och pepp när det kommer till att våga ta steget och starta eget inom sociala medier
JAG VILL REGISTRERA MIG!
Utbildningen består av två delar, Social Media Academy, där du får lära dig allt du behöver för att kunna arbeta med sociala medier, och Frilans Academy, där du steg för steg, jobbar med att komma igång och starta upp ditt företag och din business som frilansare.
I utbildningens första del får du lära dig allt om kommunikationsteknik, strategiarbete och hur du skapar värde för din målgrupp genom dina närvaro i sociala medier. Du får lära dig om olika sociala plattformar, om contentplanering, produktion, algoritmer, mätning och analys, influencer marketing och grunderna inom annonsering. Kort och gott — allt du behöver för att kunna jobba långsiktigt och med goda resultat i sociala medier.
Under utbildningens andra del kommer du att, steg för steg, komma igång och starta ditt företag med allt vad det innebär. Du kommer att göra en inventering och strategi, lära dig hur du kan paketera dina tjänster och hur du kan tänka när det kommer till prissättning — samt vad som faktiskt påverkar det pris du kan ta. Du kommer också att få lära dig hur du säljer in dig själv som frilansare, hur du kan marknadsföra dig via dina egna sociala kanaler och allt du behöver kunna om leverans och betalning.
Här får du veta mer om vad sociala medier är och vad sociala medier handlar om, samt vad en Social Media Manager ska kunna för att utföra sitt jobb framgångsrikt. Och vad innebär det egentligen att jobba med sociala medier? I den här modulen pratar vi om grunderna kring de olika sociala kanalerna.
Vad är det som gör att vissa lyckas nå ut i sociala medier, och andra inte? Hur ska vi kommunicera för att lyckas även om det är stenhård konkurrens och även om algoritmerna ibland kan kännas frustrerande? I den här modulen kommer du lära dig hemligheten bakom bra innehåll!
I den här modulen påbörjar du, steg för steg, ditt eget arbete med ett företags sociala medier. Du kommer att få bestämma dig för vilket företag du ska jobba med — och kommer du inte på något så kommer jag hjälpa dig — och sen göra en inventering innan du sätter igång och skapar en sociala medier-strategi.
Nu när du har gjort en sociala medier-strategi så är det dags att börja planera veckan och sen producera innehåll. Du kommer även att göra en contentplan för en vecka framåt samt bestämma vad du ska dela med dig av för innehåll i era olika sociala kanaler.
Det kan vara knepigt att veta vad och hur man ska mäta, och i den här modulen så kommer vi att reda ut begreppen ROI, ROE, Engagemangsgrad, KPI osv. Du kommer att få lära dig vad du ska mäta, vilka KPI'er du ska hålla koll på och hur du räknar ut ROI. En grundläggande kurs i mätning på sociala medier.
Vad är egentligen en algoritm? Hur fungerar Facebooks och Instagrams algoritmer? Vad är myter och vad är sanningar kring allt som sägs om algoritmer? I den här modulen kommer du att lära dig det som går att lära sig om algoritmer. Resten är de sociala kanalernas väl bevarade hemligheter.
I den här modulens kommer du få lära dig vad influencer marketing är och vad som ingår i en influencers jobb. Jag kommer också gå in på hur mycket du kan räkna med att det kostar att använda sig av influencers i olika sammanhang. Och du kommer att få reda på hur du kommer igång med ett samarbete med influencers.
I den här modulen kommer du att få lära dig grunderna i annonsering på Facebook och Instagram. Du kommer att lära dig hur du kan marknadsföra din sida samt grunderna i hur du jobbar i Facebook Ads Manager — där du kan lägga upp annonser både på Facebook och Instagram. Du kommer också att lära dig att lägga upp olika målgrupper.
Här får du reda på vad du kan förvänta dig att uppnå genom att gå utbildningen samt vad som förväntas av dig. Du får dessutom koll på vad det egentligen innebär att jobba som frilansande sociala medier-konsult.
Här får du göra en inventering och strategi för att bygga den business som DU vill bygga utifrån hur du vill leva ditt liv. Tanken är att du här ska göra medvetna val så att ditt företagande blir hållbart.
I den här modulen lär du dig vilken typ av tjänster du kan sälja in samt hur du kan paketera dem. Tanken är att du ska veta hur du ska jobba och vilken typ av tjänster du ska erbjuda när du har gjort den här modulen.
Vad ska du ta betalt egentligen? Hur ska du ta betalt? Och hur räknar du timmar? Det här är sånt som det inte finns ett rakt svar på men när du har gjort klart den här modulen är du helt trygg i vad och hur du ska ta betalt.
Du får lära dig hur du kan jobba för att hitta kunder, hur du gör research, vad du kan skriva i mailet eller säga i telefonsamtalet samt hur du följer upp med säljmöte och faktiskt säljer. Du får också lära dig att göra en offert.
Här får du lära dig hur du kan lägga upp arbetet med kunderna. Du får göra en plan för att komma igång, samt för själva genomförandet. Du får också lära dig hur du gör vid fakturering och betalning.
Jag heter Alexandra Bylund och jag är sociala medier-expert och coach. Det är jag som står bakom denna utbildning och som kommer att leda dig hela vägen under din utbildningsresa. Jag har själv gjort den resa som du nu står inför. För tio år sedan sa jag upp mig från min tjänst som e-commerce manager för att starta eget. Det har varit en fantastisk resa — med både med- och motgångar — och det är utan tvekan det bästa jag gjort.
I denna utbildning har jag tankat in all den kunskap jag har samlat på mig under årens lopp och alla de tips och råd som jag själv önskat att jag fått när jag var i startgroparna.
Mitt mål är att du ska komma härifrån, redo att köra igång din nya karriär med ett självförtroende och vetskapen om att du har allt det du behöver på plats. Och jag ska göra allt jag bara kan för att hjälpa dig att lyckas.
JA TACK, JAG VILL REGISTRERA MIG!
När du har registrerat dig får du ett välkomstmail med inloggningsuppgifter till din utbildningsplattform där du under utbildningens gång kommer hitta alla dina lektionsmoduler och uppgifter. Dessa kommer att släppas löpande. Modulernas omfattning varierar och du kommer därför ha olika många dagar på dig att genomföra modulerna. Du kan alltid gå tillbaka och repetera om du skulle vilja det! Du kan se hur utbildningstakten är upplagd nedan, men om du av någon anledning inte skulle hinna med så har du ett helt år på dig.
1/3 Gruppmöte och presentation. Introduktion och genomgång av utbildningen. Tillgång till modul 1: Introduktion och genomgång av utbildningen.
2/3 Modul 2: Hemligheten bakom bra content
7/3 Modul 3: Sociala medier-strategi
9/3 Gruppcoaching: Sociala medier-strategi
17/3 Modul 4: Produktion och contentplanering
23/3 Modul 5: Mäta och analysera i sociala medier
28/3 Tillgång till modul 6: Algoritmer
31/3 Modul 7: Influencer Marketing & Modul 8: Annonsering
4/4 Gruppcoaching: Hjälp med allt du behöver men framförallt diskutera inför inlämning inför diplomering.
6/4 Inlämning av diplomerings-underlag.
7-8/4 Feedback på inlämning ges löpande under dessa dagar.
11 - 12/4 Tid för eventuella kompletteringar.
13/4 Gruppmöte och genomgång
Modul 1: Introduktion till utbildningen
14/4 Modul 2: Inventering och strategi
8/4 Modul 3: Paketera dina tjänster
25/4 Modul 4: Prissättning
27/4 Gruppcoaching
2/5 Modul 5: Sälj
9/5 Modul 6: Leverans och betalning
23/5 Inlämning inför certifiering
25 - 26/5 Feedback kommer löpande under dessa dagar+ tid för komplettering
27/5 Examen
I crash coursen "Lär dig göra grafiskt material i Canva” får du lära dig allt du behöver för att kunna skapa snygg och proffsig grafik till dina sociala kanaler i Canva — ett gratis online-verktyg. I kursen tar Alexandra med dig på en rundtur i verktyget, ger tips och råd kring hur du kan tänka när du skapar din grafik samt visar hur du gör en annons i olika format.
Du som är med i Social Media Frilans Edition är inbjuden till VIP-gruppen på Facebook där du kan nätverka med dina kurskamrater och där Alexandra finns tillgänglig för att svara på dina frågor. Hon kommer dessutom att sända live lite då och då — för att du ska få så mycket handledning som möjligt, och så att du kan ställa eventuella frågor.
Du får ett sociala medier strategi-kit och en contentplan-mall. Dessa mallar kommer att underlätta för dig när du jobbar med ditt case under utbildningen och du kan också använda dem i ditt arbete efteråt. Med strategi-kitet säkerställer du att din strategi innehåller allt den ska och får också en snyggt layoutad strategi.
Du behöver inte vara proffs för att ta bra bilder — men det finns några saker som är bra att ha i åtanke när du fotar. "Konsten att ta bra bilder" är en kurs fylld av fotoinspiration för att du ska kunna ta din fotografering till en ny nivå. Du får bland annat grundläggande tips kring vad du kan tänka på när du fotograferar porträtt, mingel och matbilder.
Här får du ett smakprov på hur en av lektionerna i Social Media Academy ser ut. Totalt finns det 42 lektioner av varierande längd. Just denna lektion handlar om målgrupper och hur du tar fram personas.
(PS. Denna lektion får du se via Youtube, men den kompletta utbildningen har en egen plattform.)
JAG VILL FÅ EN SNEAK PEEK!50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.