VANLIGA FRÅGOR FÖR DIG SOM GÅR SOCIAL MEDIA ACADEMY

Här hittar du den! Glöm inte att besvara frågorna när du ansöker om att gå med i den. Vi behöver se din mailadress för att kunna godkänna dig eftersom den enbart är för Social Media Academy-elever.

Om du fastnar, gå gärna in i Facebookgruppen och be om hjälp. Det finns mängder av kurskollegor där som är glada över att få hjälpa dig. Tänk på att många där redan har gått utbildningen och tycker att det är kul att vägleda andra. Du är också välkommen att maila mig och mina kollegor på [email protected].

Du går utbildningen helt och hållet i din egen takt, men vi brukar räkna med att det tar ca. 6-8 veckor om du har en annan heltidssyssla och alltså går den på deltid. 

Hur många timmar i veckan du behöver lägga är beroende av var du är, kompetensmässigt, samt av var företaget som du använder som case, är i sin utveckling. 

I välkomstmodulen, lektion 8 kan du få reda på mer om i vilken takt du kan gå utbildningen. Tanken är att du ska lägga upp takten precis så som det passar dig. Du har ett helt år på dig att gå utbildningen och om du går den i det som vi kallar *normaltakt så tar det ca. 6-8 veckor att gå den. Om du istället vill gå den lite snabbare kan du välja att gå den i det som vi kallar *fast track.

Du behöver inte välja någon av våra föreslagna modeller utan kan gå utbildningen precis som det passar dig. Ibland kan livet komma emellan och då är det helt okej att ta en paus för att sen återvända igen. Och du, om du tar en paus, känn ingen stress. Jag, mina kollegor och utbildningsmaterialet finns kvar här på plattformen hela året så det är bara att komma tillbaka när det passar dig.

* Normaltakt

  • Vecka 1 — Välkomstmodulen + Modul 1 Kommunikationens grunder och yrkesrollen
  • Vecka 2 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 3 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 4 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 5 — Modul 3 Projektledning, produktion och content
  • Vecka 6 —Modul 3 Projektledning, produktion och content
  • Vecka 7 — Modul 4 Mätning & analys i sociala medier
  • Vecka 8 – Modul 5 +6 Algoritmer + Influencer Marketing Management

*Fast track

  • Vecka 1 — Välkomstmodulen + Modul 1 Kommunikationens grunder och yrkesrollen och Modul 2 Sociala medier-strategi
     
  • Vecka 2 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 3 — Projektledning, produktion och content
  • Vecka 4 — Modul 4 Mätning & analys i sociala medier, Modul 5 Algoritmer och Modul 6 Influencer Marketing Management

Fast track är en föreslagen utbildningstakt för dig som vill gå Social Media Academy i lite mer intensiv fart än "normalt". Fast track är bara ett exempel på hur du kan lägga upp ditt arbete i Social Media Academy. Du bestämmer själv vilken takt du vill gå i så länge du slutför utbildningen inom ett år.

Så här ser vårt förslag ut kring fast track:

  • Vecka 1 — Välkomstmodulen + Modul 1 Kommunikationens grunder och yrkesrollen och Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 2 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 3 — Projektledning, produktion och content
  • Vecka 4 — Modul 4 Mätning & analys i sociala medier, Modul 5 Algoritmer och Modul 6 Influencer Marketing Management

Normaltakt är en föreslagen utbildningstakt för dig som går Social Media Academy. Normaltakt är bara ett exempel på hur du kan lägga upp ditt arbete i Social Media Academy. Du bestämmer själv vilken takt du vill gå i så länge du slutför utbildningen inom ett år.

Så här ser vårt förslag ut kring normaltakt:

  • Vecka 1 — Välkomstmodulen + Modul 1 Kommunikationens grunder och yrkesrollen
  • Vecka 2 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 3 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 4 — Modul 2 Sociala medier-strategi
  • Vecka 5 — Modul 3 Projektledning, produktion och content
  • Vecka 6 —Modul 3 Projektledning, produktion och content
  • Vecka 7 — Modul 4 Mätning & analys i sociala medier
  • Vecka 8 – Modul 5 +6 Algoritmer + Influencer Marketing Management

Om du har köpt till diplomering så har du ett eget avsnitt på plattformen som heter “Diplomering”. När du har genomfört hela Social Media Academy går du till din “Diplomering” och följer instruktionerna.

För att bli diplomerad krävs det att du skickar in två större uppgifter till [email protected] Det du ska skicka in är en Sociala medier-strategi och en contentplan och du har alla instruktioner om hur du ska göra detta i din “Diplomerings-kurs”.

När du har skickat in ditt arbete till oss så bokar vi in en tid för ett 20 minuter långt telefonsamtal där du får presentera ditt arbete samt få feedback på det. När du är godkänd får du ditt diplom skickat till dig och kan sen koppla det på LinkedIn om du vill.

OBS! Om du går Social Media Academy Kickstart så sker diplomerings-feedbacken skriftligt.

Nej, det behöver du inte! Du går den helt och hållet i egen takt. Om du vill så kan du däremot närvara under mina livesändningar, men det är absolut inget måste för att kunna genomföra utbildningen. Livesändningarna spelas dessutom in och kan även ses i efterhand. När det är livesändning får du reda på i Facebookgruppen som du kan gå med i här.

I välkomstmodulen, lektion 6, går jag noga igenom allting som du kan tänka på när du ska välja företag. Du blir vägled till att välja ett företag som passar just dig, så jag rekommenderar att du tittar på den lektionen.

När det kommer till personas, och hur du ska ta fram dem, så rekommenderar jag att du ska ta fram mellan en och fyra stycken. Du kan ta fram personas som representerar era befintliga kunder eller som är såna som ni gärna vill ha. En sak att tänka på är att det inte nödvändigtvis är du ensam som ska bestämma vilka personas ni ska jobba mot. Fråga gärna din chef, eller kanske säljarna på företaget, vilken målgrupp ni riktar er mot och vilka ni prioriterar allra högst. I modul 2, lektion 4 lär du dig mer djupgående om personas. 

Du behöver inte göra någon särskild layout på den sociala medier-strategi som du ska lämna in för att bli diplomerad MEN jag rekommenderar dig ändå att göra det. Varför? Jo varför inte göra det riktigt snyggt så att du sen kan lägga till den till din portfolio och visa upp för företag när du söker jobb eller uppdrag? Och sen är det ju faktiskt så att det ser mer genomarbetat ut om man har lagt lite energi på att få det snyggt. Det är dock enbart innehållet i strategin som bedöms när du ska bli diplomerad så det är okej att inte layouta den om du inte vill det. Om du vill layouta den snyggt så rekommenderar jag att du använder Canva — som är enkelt att lära sig.

Jag meddelar alltid i Facebook-gruppen när det är dags för livesändningar så håll utkik där!

När du gör din contentplan för att lämna in vid diplomering så är det just bara contentplanen du behöver lämna in. Du behöver inte skapa själva innehållet. Jag och mina kollegor vill baara se vilken typ av innehåll du skulle kunna skapa till ditt case-företag.

Du kan vara med så länge du vill och får gärna prata med alla andra där så mycket du bara vill! 

Ibland kan sjukdom eller andra större händelser komma emellan och göra så att du inte hinner slutföra utbildningen i tid. Du kan välja att förlänga utbildningen om du vill ha tillgång till den i ett extra år. Ett års förlängning kostar 990:- + moms (1237,50 SEK inkl. moms). Du kan köpa till förlängning här.

Det är exakt samma innehåll i båda utbildningarna. Det som skiljer är att Social Media Academy går i intensivfart och att det finns ett start och slutdatum och där det är ett och samma gäng som går samtidigt. En annan skillnad är att när en Kickstart-elev ska bli diplomerad skickar hen in sitt arbete och får en skriftlig bedömning istället för via telefon. 

Om du vill bli diplomerad så behöver du slutföra utbildningen enligt plan, men du har tillgång till utbildningen i ett helt år och kan alltså gå den under hela detta året. (Då blir du dock inte diplomerad).

Om du vill bli diplomerad behöver du skicka in ditt arbete enligt plan. Om du skickar in det senare mister du din diplomering även om du har kvar utbildningen i ett år från den dagen du köpte den. consequat.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.